Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Stílusok

2009.03.13

AZ EREDETI GÓT:Kép

   Az eredeti típus. Akár ott voltak ténylegesen a 80-as években a színen, akár nem, az eredeti, tradicionális gótnak tisztelnie kell a szubkultúra kezdeteit a legelső időkből, amikor a gót mint olyan elkezdett elválni a punk-tól.
   Az eredeti gótok azokat a bandákat tisztelik, amelyeket „eredetinek” lehet  tekinteni - Bauhaus, Siouxsie and the Banshees, The Birthday Party, The Sisters of Mercy és minden más, amit abban a hírhedt (inkább híres! – a ford.) Batcave club-ban játszottak. Kisebb istenségekként meg l
Képehet említeni más együtteseket is, mint pl. Velvet Underground.
   A divat természetesen a korszak kinézetére utal vissza, amelyet komolyan befolyásolt a punk stílus – hálók, bőrkabát, piercingek – ehhez jött még az erőteljes smink, az ÓRIÁSIRA felpolcolt haj, és esetenként a láncok, hasonlók. És természetesen rengeteg fekete szín. Amikor
az eredeti gótok nem hatalmas zenegyűjteményük hallgatásával foglalkoznak, egy egy fekete clove (szegfűszeges cigaretta) és snakebite (koktél) társaságában találhatóak meg a helyi gót klubban.
   Sajnos az eredeti gótok között sokan vélekednek úgy, hogy a gót mint olyan halott, és hogy a mai gót szubkultúra kevés megnyugvással szolgálhat. Az új gót zenei irányzatok, mint például az EBM, jelentik legnagyobb ellenségeieket.

 

KÖZÉPKORI GÓT:

   A “gótikus” kifejezést általában kastélyokra, katedrálisokra és egyéb középkori építészeti emlékekre szokás alkalmazni, így ezt a nevet kapták azok a gótok is, akiknek elsődleges érdeklődési körük a középkor körül forog. (Nagyjából) autentikus középkori öltözékekben járnak; ezeket a gótokat a Kép reneszánsz fesztiválokon, vagy középkori események felelevenítését övező rendezvényeken lehet megtalálni. Természetesen öltözéküknek vagy tevékenységeiknek nem kell szigorúan „középkorinak” lenni: a Tudor vagy kelta elemek keverése tökéletesen beleillik a képbe.
   A középkori gótoknak természetüknél fogvaKép hatalmas a történelmi érdeklődésük, és gyakran járnak kastélyokba, templomokba, középkori épületekbe és múzeumokba. És amikor temetőkbe tesznek kirándulást, valóban megnézik a neveket és a dátumokat a sírokon. Az esküvőik középkori hangulatban zajlanak, és pre-raffaelita festményekkel és vízköpőkkel telezsúfolt házakban élnek.
   A középkori gót zene a folkkal kevert klasszikus és gregorián énekekből tevődhet össze (Loreena McKennit), éteri zene is lehet (Faith and the Muse) és természetesen idetartozik a Mediaeval Baebes.
Általánosságban véve minden középkori gót nő titokban Morgaine Le Fay szeretne lenni, és minden középkori gót férfi furcsa vonzódást érez a kardok iránt.

 

HIPPI GÓT:

  Kép A gót sztereotípiák világában kétfajta gondolkodásmódot lehet találni: Az egyik szerint a hippik túlságosan is optimisták a helyzetükhöz képest, a másik pedig maguk a hippik. Viszonylag elterjedt típus; a tipikus hippi-gótok természetszerető emberek, pogány és/vagy Wicca és/vagy keverék New Age vallásokat követnek, és gyertyákkal, füstölőkk el, kristályokkal, tarotkártyákkal és minden más oylan dologgal veszik körbe magukat, amik megtalálhatóak a helyi New Age boltban. Az egyetlen lényeges különbség a hippik és a hippi gótok között az, hogy az utóbbiaknál erőteljesen uralkodik a fekete szín és az okkult szimbólumok használata. Kép

   Hippi unokatestvéreikhez hasonlóan a hippi gótok is gyakran vegetariánusok, elszánt környezetvédők vagy az állatok jogaiért harcoló aktivisták. Amikor éppen nem küzdenek a világbékéért, igenis jól tudják, milyen
a jó buli – sok evés, ivás és éjféli táncok a mezőkön, mint „egy ősi kelta rituálé” részei.

   Ha a zenéről akarunk szót ejteni, a hippi gótok elsősorban pogány folk zenére meditálnak (pl. Faith and the Muse), éteri muzsikát hallgatnak (pl. Cocteau Twins) és a pogány rock is nagy kedvencük(pl. Inkubus Sukkubus), ezenkívül New Age és hagyományos népzene is található a palettán. Az idősebb hippi gótok hallgathatnak Fields of the Nephilim-et, The Cult-ot, illetve a nyolc
vanas évek zenei spektrumának pszichedelikusabb zenéit (pl. Tones on Tail).

 

RIVETHEAD (SZEGECSFEJ):

   A Rivethead-ek, másnéven industrial gótok, gyakorta nem nevezik magukat Képgótnak, noha az általuk kedvelt zenék és a divat ugyanazokban a boltokban szerezhető be, mint a gótoké, és legtöbbször ugyanazokba a klubokba is járnak. Az egész színtér azzal kezdődött, hogy a Throbbing Gristle megalapította saját zenekiadóját, az Industrial Records-t, amely az extrém különleges új, kísérletező elektronikus zenét művelő együtteseknek szolgált megjelenési lehetőségül. Számos Rivethead számára ez az egyetlen valódiKép industrial zene - az SPK, aThe Leather Nun és hasonló együttesek, amelyek a nyolcvanas évek elején a nagy egészből indultak ki.
   Mindenesetre manapság az industrial színtér kezd egyre inkább hasonlítani a cyber-gótok világának sötét, durva, utópiákat vesztett verziójár
a. A modern rivethead hallgathat Darkwave együtteseket, amelyek az EBM egy sötétebb, súlyosabb formájára emlékeztetnek (Wumpscut, Skinny Puppy), de akár a „népszerű”, felkapott industrial „metal” bandákat is (Nine Inch Nails, Ministry, KMFDM).
   Az industrial divat hasonlít a cyber-re futurisztikus elemeit illetően, de kinézete egészében véve egyszínűbb, kevésbé csillogó és gyakorta katonai hatásokat is magán hordoz. Szintén tagadhatatlan, hogy a science fiction filmek (pl. a Matrix) erőteljesen hatottak a rivethead divatra –sokan akkor sem leszne
k levetni hoszú viharkabátjukat (trenchcoat), ha halálra melegszenek benne.

 

PERKY GÓT ("VIDÁM" GÓT):

   A perky gót inkább általános viselkedési forma, mint önálló stílusirányzat; ezek a srácok tudják, hogy kell jól érezni magukat. A perky gót nem törődik a sötét, bornogós gót sztereotípiával, vidámak, tele életkedvvel és energiával, Kép gyakorta a hiperaktivitásig fokozódva. A gót életstílust elsősorban a vidámság elsőszámú forrásaként fogják fel és élik meg.
   Mivel gyakran hordanak élénk színeket, és táncolnak őrülten a leggyorsabb elképzelhető zenékre, a perky gótokat gyakran azonosítják a cyber-gótokkal.  Mindazonáltal rengeteg vidámKép gótot lehet találni a gót színtér más rétegeiben is, a Deathrockerektől a viktoriánus vámpíroki
g. A fő lényegük a következő: sosem követik el azt a hibát, hogy túlságosan komolyan vegyék saját magukat.
   A tipikus perky gót a gót szubkultúra legbolondosabb aspektusait kedveli, beleértve az édes kis dolgokat, a nyolcvanas évek rajzfilmjeit és TV-sorozatait, és mindent, ami a Halloween-nek kapcsolatos. Míg zenei ízlésük eltérő lehet, a tipikus perky gót bandák között vannak a nyolcvanas évek elektropop zenéi (pl. Strawberry Switchblade), teljesen idióta Death Rock (pl. Alien Sex Fiend) és a kabaréművészek (pl. Voltaire).

 

MOPEY GÓT (BÁNATOS GÓT):

   A nem gótok által a legsztereotipikusabbnak tartott gót „típus”, a mopey vagy Kép bánatos gót az, aki a gót szubkultúra sötét és borongós hangulatát talán egy kicsit túlságosan is komolyan veszi. Ők úgy gondolják, hogy az igazi gót soha nem tűnhet még távolról sem boldognak. Leggyakrabban otthon találhatóak meg, a szobájukba zárkózva, sötét, szomorú és magányos életük naplóját írva vagy az éelt fájdalmáról szóló verseket kreálva, vagy a klubok sötét sarkaiban álldogálnak, és arra várnak,hogy valaki odamenjen és emgszólítsa őket (így azt mondhassák, hogy inkább egyedül lennének). Ami aKép zenét illeti, bármi jöhet, ami elég sötét és szenvedéssel teli, éppúgy, akár a lelkük. Ők azok, akik a legtöbb feketét viselik, és akik feketére festik a szobájuk falát (legvalószínűbb, hogy a villanykörtéket is).
   Más gótok kellemetlen jelenségnek tartják őket túlzott ö
ncentrikusságuk miatt, figyelemfelhívó viselkedésük és állandó életfájdalmuk miatt, amikor az élet valójában azért nem is olyan borzasztó. De nem szabad túl keményen megítelni szegény mopey gótokat. Legtöbb esetben nem mások ők, mint hangulatingadozásoktól szenvedő tinédzserek (azt pedig mindannyian tudjuk, milyen nehéz tinédzsernek lenni), és hamarosan meglátják majd a sötétség világosabb oldalát is, és elkezdik élvezni választott életstílusukat. Bármely más gót is lehet mopey néhanapján – ez esetben adj a kezükbe egy snakebite koktélt és egy clove-ot, öleld meg őket, aztán hamarosan rendbe jönnek.

 

DEATHROCKER:

   Ezeket az alakokat némelyek a punk és a gót közötti „elveszett Képláncszemnek” tekintik, és öltözködésben, valamint zenei ízlésben rendkívül közel állnak az eredeti gótokhoz. Míg azonban az eredeti gót úgy véli, hogy a gót mint stílus halott, a Deathrockerek úgy látják, hogy igenis él, egy megfelelően zombiszerű formátumban.

   Leginkább vastag
Kép rétegekben egymásra húzott szakadozott hálós cuccaikról, mindenhová felaggatotott együtteses logóikról és hatalmasra  felpol colt hajukról ismerhetőek fel; a deathrockerek nemcsak a nyolcvanas évek nagy gót rock klasszikusait hallgatják (Christian Death, Specimen és Alien Sex Fiend a legismertebb példák), de az újabb zenei generációk legőrültebb képviselőit is, mint például a Cinema Strange és a Tragic Black, valamint egyéb stílusirányzatokba is kirándulásokat tesznek, mint a Horror Punk és a Psychobilly. Bármi jöhet, ami teljesen őrült, rossz, vannak benne zombik (denevérek) és/vagy halál.

   A Deathrockereket régi horrorfilmek iránti rajongásukról is fel lehet ismerni (minél különösebb, annál jobb), és igen gyakran kiváló (bár kissé furcsa és morbid) humorukról.

 

BABY BAT (BIDENEVÉR):

   Ezeket a korai tiniéveikben járó fiatalokat rengeteg néven ismerik (főleg az  USA-ban és Angliában, pl. Spooky kids, Kindergoths, Mansonites, Mallgoths – a ford.), amik közül a legtöbb nem vet rájuk éppen jó fényt. A gót társadalom nagy része megvetéssel és általános lenézéssel kezeli őket. A bűnük?     Leginkább az, hogy nem élnek olyan régóta, hogy emlékezhetnének a nyolcvanas évek korszakára, sem elég gazdagok (vagy a szülők nem adnak pénzt – a ford.) a megfelelő „gót ruhatár” beszerzésére, és elég bolondok, mert nem tudják, mi az a „megfelelő” zene, amit hallgatni kell, és mi aKép „megfelelő” mennyiségű smink.

   Az igaz, hogy míg a bébidenevérek igenis gótnak vallják magukat, rengeteg tekintetben eltérnek a színtér eredeti képviselőitől; úgy tűnik, leginkább a metálzenét kedvelik (Marylin Manson és a HIM tipikus “Baby Bat” zene), a rocker/metálos és/vagy deszkás stílusra emlékeztető öltözékeket hordanak, és i
nkább törekszenek a sokkoló, mint az esztétikus megjelenésre.

  
Amint annak az iKépdősebb gótok fájdalmasan tudatában vannak, a média ezeket a gyerekeket szintén a gótok közé sorolja. Míg ez nagyon bosszantó lehet azok a gótok számára, akik nem szeretnék, ha bármilyen közük is lenne a bébidenevérekhez (különösen azokhoz, akik a sokkhatásra utaznak), azt azért nem szabad elfelejteni, hogy a média volt az a közeg, amely ismertté és népszerűvé tette a „gót” kifejezést az eredeti zenei színtér leírásához. Így hát manapság igencsak nehéz meghatározni, hogy mi a gót és mi nem az.

   Gyakran a bébidenevérek az idő múlásával egyre kifinomultabb öltözködési stílusra váltanak, kifinomultabb zenéket kezdenek hallgatni, és közülük kerülhetnek ki a gót színtér leglelkesebb és legodaadóbb követői. Ezért pedig inkább tiszteletet érdemelnek, mint megvetést.

 

DOLGOZÓ GÓT:

   Kép Mindez ott kezdődött, amikor a gótok elkezdtek felnőni és munkát kellett találniuk. Jó munkát akartak (végül is ezek a különleges ruhák meg a cd-k rengeteg pénzbe kerültek) viszont ragaszkodni is akartak a „gótságukhoz”. Az eredmény? A dolgozó („vállalati”) gót megjelenése. Ezek az emberek megpróbáltak/nak olyan ruházatot kialakítani, amely egyensúlyoz a gót öltözködés és a munkahelyeken előírt ruházat között.
   A munkatársad egy lehet a vállalati gótok közül, ha a sötét színű öltönyöket kedveli (gyakran retro stílusút), a bársonyt, brokátot, kalapokat,
Kép pókos/ankh-keresztes-keresztes formájú ezüst ékszereket, és természetesen hajszálcsíkos mintázatot részesíti előnyben (mint Tim Burton). Az íróasztalukon fellelhetőek a különös, de aranyos plüssdenevérek, a koponya formájú ceruzatartók, és egyéb furcsaságok. Vagy éppenséggel hétfő reggel úgy jönnek be, hogy (isten őrizz) elfelejtették lemosni a fekete körömlakkjukat az előző este után.
   A vállalati gót öltözködési stílus igen népszerűvé vált a szubkultúra tagjai között, és cserélt bizonyos stílusjegyeket a cyber, a fétis és egyéb stílusokkal is, így alkotva meg saját egyedi világát. Így aztán sok gótot lehet látni, amint hajszálcsíkos fűzőjében vagy bársonyruhájában virít, tekintet nélkül életkorára vagy foglalkozásukra.
   A dolgozó gótok csaknem mindegyike olyan munkát végez, amelynek valami köze van a számítógépekhez.

 

METÁLOS:

   Az, hogy a metálosok hogyan is illeszthetőek bele a gót spektrumba, és Kép legfőképpen hogy hová, az rendkívül bonyolult kérdés, és egyáltalán nem egyértelmű. Egyfelől sok gót (és metálos) rámutat arra, hogy a két szubkultúra külön-külön létező dolog, különbözőek a gyökereik és zenei ízlésük, különbségek vannak öltözködésükben és szokásaikban, és hogy a kettejük összehasonlítása csupán a tájékozatlan közvélemény gyakori tévedéséből fakad.
   Másfelől azonban a két csoportnak igenis épp elég sokKép közös vonása van (legfőképpen abban, hogy túlnyomórészt feketében járnak, és szeretik a sötét és ijesztő dolgokat) ahhoz, hogy elvegyülhessenek, és manapság egyre több átfedést találni mind az öltözködésben mind a zenében. A gót és metálzenét egyaránt játszó klubok gyakoriak.
   Mi több, számos olyan metálzenei műfaj létezik, amelyeket mindkét oldal szívesen meghallgat, beleértve például az úgynevezett „gótmetált” vagy a „doom-metált” (Type O Negative, Theatre of Tragedy), vagy a gót látványvilágot felhasználó együtteseket (Nightwish, Lacuna Coil), amelyek vitathatóan, de inkább hangzanak „gót”-nak, mint az eredeti gót együttesek. És nem szabad elfelejteni az industrial zene (Nine Inch Nails, Rammstein) által keltett ellentmondásokat sem. Végső soron ez is az egyén definíciójától függ, attól, hogy mit jelent a „gót” kifejezés, és hogy a hangzás, a látványvilág vagy a viselkedés az, amely meghatározza a szubkultúrát.

 

KOCKA GÓT:

 Kép  Tulajdonképpen minden gót kocka. Végül is hogy lehetne anélkül, hogy kocka legyen valaki, annyi időt szánni az öltözködésre, a régi könyvek olvasására és különös zenék gyűjtésére? Tehát minden gótban megtalálhatóak a kockaság bizonyos vonásai, de néhányan kockábbak, mint mások.
     A tipikus kocka gót általában kevesebb ha
ngsúlyt fektet a gótra, mint divatra, és sokkal inkább előtérbe helyezi a sötét fantáziavilágot. Míg tehát kinézetre nem tűnnek túlságosan gótnak, tudásuk a sötét jelképek, szimbólumok, és művészeti hatások terén gyakorta sokkal nagyobb. Ez a típus kedveli leginkább aKép szerepjátékokat, a science-fiction írásokat, a fantasy és horror műveket, és ők néznek legtöbbet a gótokhoz kapcsolódó kultikus TV-sorozatokat és filmeket. A kocka gót egyúttal jobban kedveli a számítógépes játékokat és az animéket, mint a többi gót. Inkább találhatók meg a Tiltott Bolygón (?!) mint egy gót szórakozóhelyen.
   A kocka gótok a legintelligensebb, legkreatívabb és legnyitottabb szellemiségű gótok, akikkel találkozni lehet. Ennek megfelelően gyakorta szerteágazó és eklektikus a zenei ízlésük, noha leginkább olyan együttesekhez vonzódnak, akik rendszeresen énekelnek a Gyűrűk Ura-ról vagy Nagy Cthulhu-ról, vagy egyéb, a kockák érdeklődésére igencsak számot tartó tárgyakról.

 

GOTHABILLY (ELVIS-GÓT):

   Mit kapunk, ha összekeverjük Elvis Presley-t, a The Cramps-t és egy rakás régi horrorfilmet? Bizarr módon, a végeredmény a Gothabilly – egy ritka ésKép egzotikus gót típus, amelynek képviselői meglehetősen eklektikus ízléssel bírnak mind zenei, mind öltözködési téren.
   A stílus gyökerei a “Rockabilly”-ben (az 1950-es évek amerikai rock-and-roll stílusa) és a “Psychobilly”-ben (1980-as évekbeli punk, erős rockabilly beütéssel) találhatóak. A Gothabilly vizuális és zenei téren egyaránt játék a retro-val, a giccs esztétikájával – ám egy mindez sötét felhangokkal társul. A Deathrock-hoz hasonlóan, amely egyébként sokszor mutat számottevő átfedéseket a Gothabilly-vel, a zene és a képi világ gyakran ironikus és szándékoltan finomkodó. A Gothabilly zenekarok, mint olyanok, az ezekhez hasonló kreatív neveket részesítik előnyben: Nacho Knoche & The Hillbilly Zombies, a Cult Of The Psychic Fetus, és a Vampire Beach Babes.
   A Gothabilly gótok a vidámabb típusba sorolhatóak, színes tetoválásaikkal, cseresznyés kiegészítőikkel és az elmaradhatatlan fekete-fehér kockás ruháikkal.

 

KABARÉ-GÓT:

  Kép A börleszk és a kabarék szexis, extravagáns világa szinte természetes partnerként kínálkozik a gótok számára. Valóban, a fűzők, a harisnyatartók és a fekete ruhák a kezdetektől gót szimbólumok voltak. Ilyenformán a „Dark kabaré” megszületése szinte magától értetődő volt.
   A kabaré gót stílus kinézetére, érzetére és hangzásvilágára a Dresden Dolls az eklatáns példa, noha számos egyéb zenekar és művész van, aki  eljátszadozott a börleszk látványvilágával és a zenei hatásokkal: a Siouxsie and the Banshees, a
Kép Voltaire, a Sex Gang Children és a hírhedt Tiger Lillies, hogy csak egy párat említsünk. Még a “gót” metál művész, Marylin Manson is belekóstolt a börleszkbe (amit egészen szó szerint vehetünk, ha Dita Von Teese-re gondolunk).
   A lelkes hívek ragaszkodnak ahhoz, hogy az igaz kabarénak és börleszknek éppolyan ízlésesnek és finomnak kell lennie, mint amilyen szexinek, és ez olyan tulajdonság, amelyben a gótok felülmúlják a legtöbb embert. A kabaré gót hölgyek csodálatosan ötvözik a fűzőket, a csipkét és a tollakat a magas sarkú cipőkkel, a harisnyatartókkal és a bojtokkal, rojtokkal. A férfiak? Nos, ők gyakran Drakula, Charlie Chaplin és egy pantomimes különös keverékének tűnnek, ám megvan a saját stílusuk és az a csoport, amely egészében csak az övék.

 

STEAMPUNK GÓT (FUTURISZTIKUS PUNK GÓT):

   A viktoriánus gótok antik, kifinomult eleganciája és a rivethead-ek durva, sarkos futurizmusa látszólag tökéletesen összeegyeztethetetlenKép kombináció. Ám a fantasy irodalom egy különleges vállfajának köszönhetően a kettőt sikeresen összeházasították, s így jött létre a Steampunk gót.
   A Steampunk tulajdonképpen science-fiction, amely a múlt (igen gyakran a viktoriánus korszak) alacsony technológiai fejlettségű világában játszódik. A Steampunk–ban találkozhatunk gőzgépes robotokkal, óraművel járó számítógépekkel, és furcsa, fából, sárgarézből és kerekekből összeeszkábált szerkezetekkel is. A viktoriánus képi világ és a furcsa technológia egymásba mosása kétségtelenül hatalmas vonzerőt jelent sok gót számára, ám talán a legfontosabb kötelékeket a     Steampunk és a gót szubkultúra között a viktoriánus írók jelentik, akik a stílust inspirálták, mint például Mary Shelley és Edgar Allan Poe.
    A Steampunk gót divat rendkívül kreatív, és olyan elemeket is bevon, amelyek a viktoriánus kor technológiáját idézik fel, beleértve az órákat, kulcsokat és fogaskerekeket. Noha a Steampunk nem zenei értelemben vett stílus, az olyan művészek, mint a Rasputina, Emilie Autumn vagy az Abney Park mind úgy lettek híresek, mint Steampunk bandák.

 

 


 

 



 


 




 

 

 


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.