Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egy cikk Rólunk

2009.05.07

    Halálszagú fiatalok a Moszkva téren, Vans cipő, nagy lyukú neccharisnya, arcban a haj, oldalra döntött fej, laza nyakmozdulattal tincsdobálás, fekete cuccok, fekete smink. Mi van valójában ezek mögött? Halandóak számára átláthatlan, hol van a határ a darkosok, a gótok, az emók, a gruftik és a new wave-esek közt, s hogy egyáltalán van-e ilyen vagy csak egymást átfedő halmazokról beszélhetünk. Külsejükben hasonlóak, világnézetük többnyire tisztázatlan, de mi az, ami valóban megkülönbözteti őket a társadalom többségétől? Górcső alatt a gótok.

Kép

    A minden országban fellelhető gót közösség a 80-as évekig nyúlik vissza, ez az őspunk egyik al-szubkultúrája, a normál társadalmi értékek alapvető elutasításának örököse. A gót, grufti, dark fogalmakat nehéz tisztázni, többnyire a közösségek tagjai sem tudják elmondani pontosan, mi a különbség ezek között, s ők hol is helyezkednek el pontosan. Hosszas tanulmányozás után vált átláthatóvá, hogy a post-punkból levált new wave irányzat sötét, depresszív oldalából lett a dark wave, ahonnan a darkot mint gyűjtőfogalmat tarthatjuk számon.

    Mára a dark és gót szinte azonos jelentéssel bírnak. A gót kifejezést először a Joy Division menedzsere, Anthony H. Wilson használta, aki a bandát úgy írta le, mint a mainstream pop és a goth egyvelege. Ábrázolásmódjára és kulturális vonatkozásaira a 19. század horrorirodalma és a 20. századi BDSM (szadomazo szex világa) hatott legfőképp, ami a mai napig a zenében, esztétikában, divatban valósul meg. A gót zenei műfajban alapvetően számtalan stílus keveredik, érdekes, izgalmas rock, szintipop, electro és deathmetal, mindegyiküket a melankólia mögötti valós fájdalom köti össze. A gótság olyan időszakokat vészelt át a 80-as évektől folyamatosan, amit sok más műfaj nem, talán épp ezért lett később ennyire szerteágazó és változatos.

    A kifejezés és közösség fennmaradt, a punkkal ellentétben él, virágzik, burjánzik. Az öltözködés és hajviselet finomodott, lassan kikristályosodott, az alap attitűd pedig tovább él - apró módosításokkal. Már nem utasítanak el azonnal mindent, amit a normál társadalom értékként hordoz, hanem azt mondják, nem szabad vakon elfogadni a társadalmi értékeket. Manapság annyi a gót banda, mint még soha korábban, a 80-as évek jelenségéből a 90-es évek és a jelen életstílusává vált.  Világszerte rendeznek gót zenei fesztiválokat, hozzánk legközelebb Kelet-Európa legjelentősebb dark fesztiválját látogathatjuk meg, a lengyelországi Bolkow-ban, egy kastélyban megrendezett évenkénti összejövetelt.

Miért gót, milyen az, aki gót?

    Az olyan filmek és zenekarok, mint a Holló vagy a Bauhaus, megerősítették a depresszív és gonosz imázst, ami kialakult róluk a társadalomban, egyre többen tipizálják, milyen is az, aki gót. Sátánistának, kultuszimádónak látják őket, akik halálszagúak, gonoszak, s mindenképpen furcsák. Saját bevallásuk szerint azért lesz valaki gót, mert megveti azt aKép társadalmat és életformát, amit mások diktálnak. Szabad gondolkodók, akik nem fogadják el a szabályokat, akik szerint úgyis minden úgy lesz, ahogy annak lennie kell. Képesek rá, hogy meghallgassák mások véleményét és egy mélyebb beszélgetésben érvekkel megváltoztassák a véleményüket, hajlamosak feltétel nélkül elfogadni másokat úgy, hogy közben a végsőkig elfogulatlanok. Ez a világlátás és odafigyelés természetesen sok más emberrel összeköti a gótokat.

    Különbség azonban, hogy a gótok rájöttek, ha olyan gondolatokról beszélgetnek, melyek a társadalom szemében tabutémák, lankad a félelem. Ilyen a halál, a hit, a mágia és a misztikum. Jót mulatnak azon, hogy a többség fél tőlük, és persze törekszenek is rá, hogy a sokkolást folyamatosan fenntartsák. A gótokon belül is vannak olyanok, akik gótabbak akarnak lenni a többinél, őket aztán a lehető legnagyobb iróniával kezelik, de persze a társadalomban ezt a fajta gondolkodást nem teszik közzé, önmaguk viselésével teljesen elzárják magukat a világtól. Nyilvánvaló az az ellentmondás, hogy elvileg elfogadóak, ám mégis mindent megkérdőjeleznek így kivonva magukat a társadalom egészéből. Rengeteg időt töltenek barátaikkal, szeretik a zenét, beszélgetéseik során gyakran megvilágosító témákat feszegetnek. Érzelmesek, érzékeny lelkűek, sokat ölelkeznek egymással.

Hogyan lehetsz gót?

    Ha hasonlóan gondolkodsz, és kényszert érzel arra, hogy ehhez a szubkultúrához tartozz, de még bizonytalan vagy, olvasgass gót portálokat, tanulmányozd miről beszélgetnek, mi az Kép érdeklődési körük, hol találkoznak. Jó hír, hogy a közösség valójában leképezi a társadalom egészét, nincsenek feltételek az ideális gótsághoz, így vallás, politika és szexuális irányultság nem fontos, aki gót, a lelke mélyén gót. A legfontosabb, hogy toleráns légy és elfogadó. Ha túlestél az ismerkedésen, és bele is vágsz, öltözz, majd irány a helyi gót klub! Hanyagold a vámpíros poénokat, már vagy húsz éve ezt hallgatják és egyébként is igen fejlett a humoruk, ami alapvetően a szarkazmusra épül.

    Külön jó hír, hogy igen sokféle gót létezik, így te is választhatsz kedvedre való alfajt kis gótkalauzunkból:

  • Romantikus gót:   főleg fűzőből és affektálásból áll össze
  • Bánatos gót:   mindig szelíd a viselkedése, modern és romantikus ruhadarabokat vegyít magán
  • Fétis gót:   mottója, hogy nemes ember kitűnően fenekel, pvc-t, bőrt és halászhálót visel
  • Perky gót:   a modern, fétis cyber cuccokat részesítik előnyben
  • Raver vagy cyber gót:   úgy véli, ha nem ragyog, nem látványos, ezért neoncuccokat vesz magára, vastag pántokkal, topokkal, pólókkal
  • Nagyarcú gót:   szerinte jobb ilyen gótnak lenni, mint sima mezei gótnak
  • Vámpír gót:   vámpírság romantikus ruciban
  • Lolita gót:   a csajokat érinti, van elegáns lolita gót, klasszikus lolita, sweet lolita, arisztokrata lolita gót, többnyire japán gyerekdivat és meseszerű rucik jellemzik
  • Ren Fairie:   reneszánsz mesegótok középkori skót cuccokban